Η ζωφόρος του Παρθενώνα | The Parthenon Frieze

Ο Παρθενώνας | The Parthenon

Γνωρίστε τη Ζωφόρο | Learn about the Frieze

Παίξτε με τη Ζωφόρο | Play with the Frieze

Θεοί

Tη σκηνή της παράδοσης του πέπλου πλαισιώνουν οι θεοί που εικονίζονται επιβλητικοί, καθιστοί, μεγαλύτεροι από τις άλλες μορφές, υποδηλώνοντας έτσι τη θεϊκή τους υπόσταση. O όμιλος των θεών χωρίζεται σε δύο ομάδες. Αριστερά από την κεντρική σκηνή ο Δίας (μορφή 30) κρατάει σκήπτρο και κάθεται σε θρόνο . Δίπλα κάθεται η Ήρα (μορφή 29), η οποία στρέφεται προς τον σύζυγό της, τον Δία. Πίσω της στέκεται όρθια η Ίρις (μορφή 28), η φτερωτή αγγελιοφόρος των θεών που προσπαθεί με τα χέρια της να συγκρατήσει τα μαλλιά της. Ακολουθεί ο Άρης (μορφή 27) με το δόρυ του, η Δήμητρα (μορφή 26) με τη δάδα, ο Διόνυσος (μορφή 25) με τον θύρσο, ένα ξύλινο ραβδί περιτυλιγμένο με φύλλα κισσού και αμπέλου, και και ο Eρμής (μορφή 24) με το πλατύγυρο καπέλο του, τον φτερωτό πέτασο και το κηρύκειο στο χέρι. Δεξιά από την κεντρική σκηνή, στην αντίστοιχη με τον Δία θέση, κάθεται η τιμώμενη θεά Aθηνά (μορφή 36) με δόρυ στο δεξί χέρι, χωρίς ασπίδα και περικεφαλαία, έχοντας την αιγίδα στα γόνατα. Δίπλα της κάθεται ο Ήφαιστος (μορφή 37) και στηρίζεται στο μπαστούνι του, που το έχει κάτω από τη μασχάλη του. Ακολουθούν ο Ποσειδώνας (μορφή 38), που κρατάει την τρίαινα, ο Aπόλλωνας (μορφή 39) με στεφάνι και κλαδί δάφνης και η Άρτεμη (μορφή 40) με το τόξο της. Κατά καλή τύχη και οι τρεις μορφές διατηρούν ακέραια τα χαρακτηριστικά του προσώπου που αναδίδουν την ολύμπια μακαριότητα, την οποία έδινε η κλασική τέχνη στους θεούς. Από την Aφροδίτη (μορφή 41) σώζονται μόνο λίγα θραύσματα. Στα πόδια της θεάς ακουμπούσε ο Έρωτας (μορφή 42) - ένα μικρό παιδί γυμνό, που κρατούσε σκιάδιο, δηλαδή ομπρέλα για τον ήλιο. Η μορφή του έχει χαθεί από τις αρχές του περασμένου αιώνα, σώζεται όμως σε ένα εκμαγείο.

Gods-goddesses

The scene of the handing over of the peplos is framed by the divinities who dominate the ritual, seated, larger than the other figures and by their relative size proclaiming their divine nature. The divinities are divided into two groups. Left of the central scene Zeus (figure 30), holding his sceptre, is seated on a throne that has both back and arms, decorated with little sphinxes. Beside him sits Hera (figure 29), who raises her himation and turns toward Zeus in a manner known in ancient art to symbolize the wife. Behind her stands Iris (figure 28), the winged messenger of the gods, gathering her hair in back. Then come Ares (figure 27) with his spear Demeter (figure 26) with her torch Dionysos (figure 25) with his thyrsos (a staff wound round with ivy and vine leaves) and Hermes (figure 24) with his petasos (wide-rimmed hat) and holding his kerykeion (herald’s staff). To the right of the central scene, across from Zeus, the venerated goddess Athena is seated (figure 36) with a spear in her right hand but without her shield and helmet, her aigis (apotropaic goatskin) in her lap. Hephaistos sits beside her (figure 37), leaning on his staff, which rests beneath his armpit. Then come Poseidon (figure 38), holding his trident Apollo (figure 39), crowned with laurel and Artemis (figure 40) with her bow. By good fortune all three figures preserve unbroken their facial features, imbued with the Olympian calm bestowed on the gods by classical art. Quite otherwise is the condition of the figure of Aphrodite (figure 41), who is seated immediately to the right, and whose legs alone, with a small section of her head, are preserved. Eros (figure 42) rests against her legs – a little, naked boy holding a skiadion, a tiny umbrella, as a sunshade. His figure has been missing since the beginning of the previous century, but it is known from a cast.
You need to upgrade your Flash Player.